IklanPromosi dalam talian

CPM - apakah ia? Bagaimana untuk menggunakan CPM dalam pengiklanan?

Dengan menganjurkan media dan kempen pengiklanan kontekstual pada rangkaian, mana-mana pengiklan mengira bajet anggaran itu. kempen pengiklanan pelanggan adalah penting untuk melihat bagaimana dana yang diperuntukkan untuk pelaksanaannya, sama ada wang itu dibelanjakan dan keberkesanan dengan mana ia digunakan seperti yang sepatutnya. Pengiraan kecekapan pengiklanan produk dalam perancangan media berdasarkan beberapa petunjuk, salah satu daripadanya ialah indeks CPM. Apa yang angka ini bagaimana untuk menggunakannya - mengetahui di bawah.

CPM - mengapa perlu

Adakah Pengiklanan CPM, ia telah dikenali sejak abad yang lalu. Modul yang digunakan dalam semua kempen pengiklanan yang berlaku dalam media. Penerbitan, stesen televisyen dan radio masih menggunakan angka ini untuk mengira kos pengiklanan. CPM digunakan dalam kes apabila ia datang kepada harga pengiklanan paparan bukan destinasi tunggal, dan beribu-ribu pembeli mungkin. Pada masa yang sama, dan telah dimasukkan ke dalam peredaran istilah ini. Pemilik platform pengiklanan hanya boleh beroperasi dengan peredaran mereka dan tumpuan tematik, jadi kadar CPM telah ditentukan, pengiklanan, dengan mengambil kira nilai ini adalah produktif.

CPM menentukan

Satu takrifan mudah CPM - kos setiap seribu adalah. Berasal dari nama modul perkataan Inggeris Kos-Per-ribu itu, M - nombor Roman, bermakna 1000. Oleh itu, persoalan apa yang CPM, anda boleh mengatakan bahawa ini adalah harga per seribu pertunjukan iklan. Lebih banyak masa di sana sedang mengiklankan pada halaman akhbar dan majalah, lebih kerap ia dimainkan di radio atau membaca di saluran TV - kadar yang lebih besar daripada faktor ini.

Mengira pengiklanan CPM kempen dalam talian

Di Internet, peranan iklan yang biasanya bermain sepanduk - mereka pop-up, yang begitu popular dengan pengguna, dan yang membawa wang kepada pemilik platform pengiklanan. lebih popular laman, semakin banyak orang yang mencari di laman web ini, pengiklanan yang lebih mahal di laman web ini akan kos pelanggan.

Pengiklan yang berminat dalam bilangan terbesar mungkin dari pengguna yang melihat banner. Oleh itu, apa yang CPM, ia boleh ditunjukkan secara matematik seperti berikut:

CPM = (jumlah harga yang perintah pengiklanan) / (jumlah dirancang tontonan sehari banner) * 1000.

Kini ia adalah jelas, CPM - apa yang ada. Dalam pengiklanan ia adalah salah satu petunjuk yang paling penting. Pengiklan boleh mengira berapa banyak wang yang anda perlukan untuk membayar pemilik laman web untuk memastikan bahawa maklumat yang telah ditunjukkan pengguna satu ribu untuk masyarakat.

Visual, pengiraan ini dapat digambarkan dengan contoh yang mudah. Kos meletakkan banner di laman portal adalah, sebagai contoh, $ 400 seminggu, statistik laman web ini menunjukkan bahawa seminggu melayari laman web kira-kira 10 ribu. Pengguna. Oleh itu, pengiraan mudah memberikan nilai:

CPM = $ 400/10 000 * 1000 = $ 4 setiap satu ribu jejak maklumat iklankan.

Pengiklan perlu memahami bahawa demonstrasi mudah banner di laman web tematik kebanyakannya bermaklumat. Tidak ada jaminan bahawa semua sepuluh ribu orang yang melawat halaman, pastikan anda klik pada banner. sama ada pengunjung akan mahu untuk menghubungkan kepada atau tidak - ia bergantung kepada daya tarikan banner dan maklumat yang disiarkan di atasnya. Setiap laman web yang diperlukan untuk menyediakan semua data anda untuk mengira pilihan PKM. Ia menguntungkan kepada pemilik laman web ini, anda boleh memahami. Tetapi pengiklanan, berkualiti dan menarik untuk pengguna akhir adalah termasuk dalam tugas pelanggan.

modul sokongan CTR, kaedah pengiraan

Untuk mengurangkan kos untuk mempertimbangkan satu lagi petunjuk - indeks CTR. Nama ini juga datang daripada bahasa Inggeris dan benar-benar bunyi seperti kadar klik - CTR kadar. CTR menunjukkan anda berapa ramai orang yang klik pada banner dan pergi ke pelanggan pengiklanan halaman. Modul ini bergantung kepada ketepatan tapak yang dipilih, kerana pengiklanan kelihatan lebih sesuai dan perlu, lebih besar kemungkinan bahawa pengunjung yang berminat dalam maklumat dan klik pada banner. Kaedah pengiraan penunjuk ini adalah seperti berikut:

CTR = (bilangan pengguna yang mengklik pada banner di) / (jumlah yang dirancang pemandangan pada hari Banner) * 100%.

Sebagai contoh, jika 20 ribu orang yang melihat iklan, telah mengikuti pautan pengguna 800, maka CTR adalah 800/20 000 * 100 = 4%, yang melebihi had yang lebih rendah.

Empirikal membuktikan bahawa minimum CTR 3-5%. Jika kurang, maka kos bagi satu potensi pelanggan akan melebihi keuntungan yang dijangka, dan pengiklanan akan dianggap tidak berkesan.

menggunakan indeks

CPM boleh digunakan apabila memilih sasaran penonton yang sempit. Sebagai contoh, apabila membuat pesanan platform tapak banner menyediakan pengiklan maklumat tentang umur, jantina, tempat tinggal, kepentingan semua pelawat berdaftar. Oleh itu banner yang dikehendaki muncul hanya untuk orang-orang pengguna, di mana produk promosi telah dikira. Belanjawan kempen pada masa yang sama menggunakan lebih ekonomi dan lebih cekap.

Anda juga perlu mengambil kira aktiviti ahli-ahli tetap. Lebih kerap pengunjung yang sama melihat produk iklan yang sama, lebih banyak wang yang didebitkan dari pengiklan, tetapi pelanggan pada pelanggan dari ini tidak lagi menjadi. Oleh itu indeks banyak celik CPM dan CTR sempena analisis yang mendalam tentang maklumat yang diberikan oleh platform pengiklanan ini untuk membawa hasil yang diharapkan kepada pelanggan.

Satu lagi perkara yang perlu diambil kira pada awal kempen. Bayaran boleh terdedah atau dari segi CPM atau CTR. Dalam erti kata lain, pelanggan perlu memahami intipati pengiklanan modulo CPM banner - ia tidak adalah bayaran untuk klik, tetapi hanya untuk mengiklankan demonstrasi produk

merumuskan

Apabila ditanya apa yang CPM, anda boleh mengatakan bahawa pilihan ini adalah salah satu yang paling penting dalam analisis keberkesanan iklan tertentu, dan juga perlu mengambil kira apabila mengira bajet pengiklanan. Diambil kira dan jumlah kenalan yang didakwa pelanggan berpotensi dengan maklumat pengiklanan, dan kos penempatan banner di beberapa tapak dengan tumpuan tema yang sama. Memandangkan parameter ini, ia adalah mungkin untuk mengira kecekapan platform pengiklanan tertentu dan berjaya menguasai bajet pengiklanan.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 ms.unansea.com. Theme powered by WordPress.